Didaktisk planering
Övergripande
För att visuelt tygligöra ämnets mål och lärande visas förlagor av de arbetsområden som ingår i ämnet under mellanstadietiden utan för slöjdsalarna. Nedan finns de brev som vi mailar till föräldrar i början av varje läsår. Samt en presentation av utförda skapande skola arbeten.
Fördjupande
Här finns en didaktisk planering samt de veckoplaneringar som skrivs med och av eleverna i slutet av varje slöjdpass. Där använder vi slöjdtermer, formulerar nästa steg i arbetet och får en helhetsbild av terminens arbete.
Slöjdarbetet ska (enligt Lgr 11) bygga på ett kompelxt ”lärandeobjekt” som tränar hantverkstekniker, materialkännedom, estetiska utryck som långsiktigt ökar kvaliteten på elevernas slöjdspecifika förmågor (se slöjdkunskaper). För att eleverna ska få träna på att bemästra tekniker och verktyg, skapa och tolka etetiska utryck och få materialkännedom planerar vi beroende på elevgruppens behov kortare träningsuppgifter, ex provbitar och gruppövningar. I veckoplaneringarna beskrivs genomgångar eleverna fått ta del av i helgrupp. De kan variera mellan grupperna när de står i relation till elevgruppens förkunskaper och riktningar i arbeten.
Uppgiftsuppdrag
Orginal
-
"Filurparaden" Textil år 3 filuren.doc
-
"Kompisporträtt" Gemensam kortuppgift år 3-4
-
"Filur på hjul" Trä - Metall år 3
-
"Sömnadskörkort" Textil år 3
-
"Knasiga filurer" Textil år 3
-
"Skolpusslet" Gemensam kortuppgift år 4-5 skolpusslet.doc
-
"Sagoasken". Gemensam terminsuppgift år 4
-
"Bauers Sagovärld". En gestalltning av magi i mjukt och hårt år 4.
-
"Garnteknik" Textil år 5
-
"Ljusampett med symboler" Trä - metall år 5
-
"Tillverka ett estetiskt utryck" i ett mjukt och hårt föremål" år 6
3
4
5
6