SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

För ett kreativt slöjdarbete

Läroplanen är tydlig med att eleverna ska få utveckla ideer, planera, vidareutveckla och (ut)värdera egna och andras slöjdarbeten på sätt som utvecklar de slöjdspecifika förmågorna (jfm Lgr 11). Eleverna tilldelas uppgiftsuppdrag som långsiktigt ska utveckla kvaliteten i slöjdens samtliga förmågor. Här formuleras syftet och målet med arbetet. Dvs vilka förmågor som eleven avser utveckla. Vad som är en godtagbar nivå och en kortfattad arbetsplanering samt tidram för arbetet. I dokumentet skriver eleven sin veckoplanering och efter avslutat arbete en utvärdering och summering av lärandet. Var arbetet för lätt, svårt eller tillräckligt utmanande och inspirerande? Har eleven förslag på förbättringar? Innan eleven påbörjar nästa arbete ger de varandra feedforward på den skriftliga planeringen. Den kan redigeras och/eller kompletteras innan den lämnas in för lärarkommentar. Dokumentationen blir underlaget på elevens utvecklingssamtal.  Återkommande tittar vi tillsammans med eleverna tillbaka på uppgiftsuppdragen och samtalar om lärandet, vilka fotspår eleven lämnat genom sitt slöjdande.

Frågor vi då ställer oss:

  • Finns det något i dina konst/bruksföremål som är utmärkande för ditt sätt att skapa?
  • Vilket arbete är Din favorit? Förklara varför?
  • Välj ut ett arbete som Du inte är nöjd med. Varför är du missnöjd? Vad lärde du dig av detta arbete?
  • Välj ut ett arbete. Hur skulle Du ändra eller göra om det om Du fick börja om från början?
  • På vilket sätt har dina slöjdförmågor utvecklats?

(Under planering) Utöver uppgiftsuppdragen finns en obligatorisk försäljning som eleven väljer att genomföra någon gång under mellanstadietiden. De skrifliga delarna; arbetsplanering, bruksanvisning, kostnadsberäkning och föremålets annonsering tränar elevens förmåga att; formulera mål, överväga handlingsalternativ, beskriva genomförda hantverkstekniker, skapa och tolka etetiska utryck, söka kunskaper om föremålets materialegenskaper, beräkna och värdera föremåls marknadsvärde och se samhällsekonomiska vinster med återbruk.

Eleverna har tillgång till en idebank med fantasifulla slöjdalster som inspirerar till nytänkande. Motgångar i arbetet kommer att uppstå. Vi ger eleven verktyg att hantera känslomässiga låsningar på kreativa sätt. Ideverkstaden är ett dokumetationsforum där vi delar med oss av kluriga lösningar och svårlösa dilemman.   

 Kreativa föremål              Stöd vid motgångar        Ide verkstad

tomram5.jpg     tavelram.jpg     ideverksstad.jpg

För att tydliggöra arbetsprocessens olika delar visar vi hur de skrifliga dokumenten kan användas på ett enkelt sätt som passar alla åldrar. De hänger uppförstorade  i salen som stöd under arbetet.

 

 :::::::::::::::::::::::::::::::::

 

Bruksanvisning

Föremålets mått/storlek:

Sadelskyddets mått är längd: 23 cm Bred: 18cm

Passar en bred damsadel.

 

Detta arbete består av:

  • Materialet/en:

Undersidanas material är av bomull. Ovansidan är av en vaxad bomull. Broderitråden är av lin.

  • Teknikerna:

Vändsydd, inga synliga sömnsmåner. Kanterna är zick-zackade. Resårbandet är åtdragningsbart för att kunna anpassas till din sadel

 

Skötselråd:

Det vaxade tyget står emot väta men ska tvättas med försiktighet i tvättmaskinen. Vaxet kan smälta och tappa sin fuktspärrsfunktion.

Max 40 grader på kulörtvätts program är att rekomendera.

Broderiet är av lintråd som är mindre smutsbenäget när det sitter på undersidan av sadeln. Tråden tål samma gradantal om bomullstyget.

Ta in sadelskyddet om cykeln står länge ute i solen eller uta på vintertid. Tyget riskerar att torka ut i värmen eller mögla i en fuktig miljö. 

 

Övriga upplysningar om föremålets:

  • Funktioner:

 Går att torka av och är lätt att hålla rent. Du har vid regn en torr sadel att vila rumpan på.

  • Hållbarhet:

 Sömmarna är fästade och zick-zackade så den är hållbar och tyget rimsar inte vid tvätt.

  • Finnish:

Arbetet är enkelt men välsytt. Vaxduken är begagnad och jag valde att klippa ut biten från delar som var minst smustig. Det syns på insidan att tyget är använt.

  • Estetiska utryck:

Jag har konstraterat det mönstrade tyget med ett randigt tyg i svart och vitt för att lyfta fram färgerna i vaxduken. För att skapa ytterligare kontraster hänger jag ett rött hjärta i bakkant som dinglar baktill på cykeln. För att öka värdet på sadelskyddet har jag broderat ett ordspråk som löper runt på undersidan. Det blir märkbart för ägaren när man hanterar skyddet. Ordspråkets betydelse Ville inte sy och perforera vaxduken.

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::

 

Kostnadsberäkning

Material (ej återbruk): ca 5 kr. Resårband. Sytråd och stoppning. (Liten kostnad när föremålet består av återbrukmaterial)

Nyttjande av verktyg och redskap: 10 kr (nyttjandet av symaskin, en trasig symaskinsnål och tygsaxslitage)

Funktion: Fyller sin funktion. Regnskydd.

Finnish: Välutvecklad (Trådarna är fästade och raka, inga rimskanter eller andra håligheter).

Hantverksteknik: Enkla moment.

Estetiskt utryck: Utvecklat. (Detaljer som tar tid att både planera och utföra)

Tidsåtgång, antal veckor: 1 vecka            Antal timmar: 2 timmar (elev ca 6 tim)

Försäljningspris: 120 kr (Trots det relativt enkla arbetet kan ett högre pris sättas. Det är välsytt, har detaljer som stärker det estetiska utrycken som förhöjer föremålets unika värde på marknaden)

Fraktkostnad -  Föremålets vikt:         Översatt till porto:

Vinst: ca 105 kr

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::

 

Annonsering

Bruksföremål - Cykelsadelskydd  

Formgivare: Malin Frohm

Beskrivning av föremålet: (Funktion, tekniker, finish och estetiskt utryck)

Sadelskyddet är gjort av ihuvudsak återvunnet material. En begagnad kraftig vaxduk från 70-talet och en kjol har fått ett nytt liv.

Ett hjärta dinglar i bakkant och ett ordspråk på undersidan förgyller din tillvaron. Hur får bli en överraskning vid köpet. Det medföljer en bruksanvisning med skötselråd samt en arbetsprocessbeskrivning.

Damsadelstorlek. Mått på längden; Bredden;

Pris: 120 kr

Frakt: 18 kr

Totalpris: 138 kr

 

 :::::::::::::::::::::::::::::::::

 

 Processberättelse (år 6)

- Tankar om ditt lärande

 

Omvärdering

  • Beskriv förändringar du gjort från den ursprungliga planen/ritningen? Varför du gjorde dem och hur kom du på de nya lösningarna?
  • Tycker du ändringarna gav ett bättre slutresultat, förklara hur?
  • Hur har du använt dig av andras tankar för att komma vidare i arbetet?

 

Tolkning

  • Vad anser du att ditt färdiga arbete uttrycker? Gör jämförelser med din ursprungsplan.

 

Utvärdering

  • Blev arbetet som du tänk dig? Hur påverkade valen av material, tekniker och estetik slutresultatet?
  • Skulle du gjort på något annat sätt om du fick göra om arbetet?
  • Vad har du lärt dig som du tar med dig till nästa arbete?

 

Dina förmågor

- Styrkor och vidare utmaningar?

  • Vilka förmågor har du utvecklat och varit din styrka i just detta slöjdarbete?
  • Vilken/vilka förmågor skulle du vilja vidareutveckla och hur?
  • Hur skulle nästa arbete kunna se ut?

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.