SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

Ett långsiktigt didaktiskt utvecklingsarbete...

Slöjdlärarträff Valdemarsudde 28 okt 2013 .- Inspirationsmaterial

den-bildade-handen-okt-2013.pdf

Slöjdlärarträff inbjudan - Båtmansskolan 28/10

slojdlarartraff.pdf

Mjukslöjd - Ledarskap

slojddidaktik.pdf

Slöjd - Avhandling ”Jag stickar, därför finns jag”

http://wforskning/intervju/jag-stickar-darfor-finns-jag/ww.skolporten.se/

Time timer

För att visualisera lektionens delar och tid finns digitala hjälpmedel (även som app).

http://www.online-stopwatch.com/countdown-clock/full-screen/

 

Learning study

-SLÖJD

inbjudan-minikonf.jpg

Jag, Malin Frohm och Petronella Borseman har under våren 2013 gått en learning study kurs på Stockholms universitet. Där har vi fått använda arbetsmodelen för att i framtiden kunna leda långsiktigt ämnesutvecklande learningstudys. Arbetet skedde tillsammans med slöjdläraren Joanna Wilgin på Båtsmansskolan i en årskurs 3.

Som pedagog i slöjdämnet har jag under ett flertal år noterat svårigheter för elever att självständigt kunna praktisera sömnadstekniken vändsy. Särskilt för elever i årskurs tre då slöjdämnet är nytt. Jag upplever att trots att jag prövat flera sätt att gestalta teknikens kunnande inte lyckats utforma instruktioner/illustrationer som i tillräckligt hög grad skapat möjligheter att synliggöra och omsätta de centrala principerna (kunnandet) i det egna slöjdarbetet. Återkommande mönster är att flertalet behöver omfattande lärarstöd vid just detta arbetsmoment. Det är en sak att följa en instruktion, eller inneha faktakunskaper och ha förtrogenheten att självständigt hantera tekniken. Eleverna behöver ges möjligheter att avkoda skriftliga, kroppsliga och muntliga instruktioner och framför allt omsätta de slöjdpecifika kunskaperna till det egna arbetet. Syftet med arbetet var att lyfta fram det många gånger ”tysta” kunnandet i ämnet för att det ska blir mer greppbart och lättförståligt.

Vårt lärande objekt i denna studie var;

  • Förmågan att hantera hantverkstekniken vändsy i självständigt arbete i mjuka material.

De kritiska askpekterna, dvs det som är osynligt eller utgör hinder i arbetet sökte vi empiriskt genom ett förtest. Elevernas olika förkunskaper blev tydliggjorda och kunde ringa in moment som för många var osynliga:

  •  Lägga tygerna rätsida mot rätsida, lämna öppning, vända.
  •  Välja för tekniken lämpligt stygn.

Learning study modellen förustätter att arbetet följer olika systematiska steg som går i cykler. Arbetet går kortfattat ut på att identifiera en förmåga som flertalet elever visat sig ha svårigheter att utveckla dvs vi som lärare har svårt att finna gynsamma undervisningsformer för lärandet. I gruppen planerar vi gemensamt lektionspass som avser träna denna specifik förmåga.

Genomförda förtest och försökslektioner har videofilmas för att tillsammans kunna analysera vad som fungerat och vad som behövde förbättras för att säkerställa att alla elever får möjlighet att utveckla förmågan inom lektionens/uppgiftsområdets ram. Detta har lett till en reviderat undervisning som bygger på lärdomarna. Arbetet ger insikter om hur utformingen på undervisningen formar elevernas lärande i denna specifika kontext och förmåga.

 Resultatet;

slut-ls.doc

(Finns även en kortfilm, en sammanställning av arbetet)

Frågor rörande arbetet ?

[email protected] alt [email protected]

 

Slöjdforskning

slojd-artikel.pdf

slojdartikel-utryck.pdf

https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk

https://journals.hioa.no/index.php/techneA/index

http://www.nordfo.org/no

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.