SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

Slöjdens förmågor

Den didaktiska planering av undervisningen skapar ramar för vilket lärande som eleven får möjligheter att forma. Därför lägger vi stor vikt vid att samplanera, förbereda och utvärdera olika arbetsmoment. Elevernas tankar om förbättringar/förändringar tas tillvara och de blir delaktiga i utformandet av undervisningen. Utvärderingar (skriftliga och muntliga) ingår i alla uppgifter och ger oss en inblick i vad eleverna upplevt vara inspirerande och utmanande eller för lätt, för svårt eller inte tillräckligt meningsfullt. Vår roll är att tydliggöra hur ämnets förmågor yttrar sig och kan vidareutvecklas kvalitativt (formativ bedömning) utvärdera och utforma undervisningen så att den anpassas efter elevernas intressen, olika förkunskaper och sätt att lära.

tavelram.jpg

Dessa övergripande förmågor behöver konkretiseras och ständigt kopplas till pågående arbete för att betyda något.

Våra målsättningar är att bedömningarbetet...

  • börjar med en genomtänkt planering. Tydliga mål och lägsta nivå på uppgifterna.
  • bjuder in eleverna i planeringsarbetet.
  • blir en reflektion över vår kommunikation, hur vi ställer frågor och ger svar i klassrummet.
  • har ett utalat fokus på ämnes specifika förmågor, dess kvaliteter och utvecklingsmöjligheter.
  • är förankrat och praktiseras av eleverna. De är viktiga lärresurser för varandra och ska ges möjligheter att träna upp sin planering, tolkning och värderingsförmåga.
     
     
    Nedan ett bedömningsmanifest som vi stävar efter att leva upp till.

    bedomningsmanifest.doc

De uppdrag (uppgiftsbeskrivningar) som eleverna får ska vara tydliga i varför uppgiften, dvs lärandet är viktigt, vad som förväntas av dem, hur de kan gå till väga och alla arbeten avslutats med en utvärdering. Enskilt, parvis,gruppvis och gemensamt. En utvärdering som sammanställer elevens lärande och upplevelser. Vi vill att all dokumentationen ska fylla en funktion, vara tydlig och relevant. En digital dokumentation av arbetet finns på hemsidan www.slojda.n.nu som blir offentlig lärresurs för fler. Eleven kommer eventuellt att få i uppdrag att genomföra en försäljning under år 3-6. Där alla pengar ska gå till ett välgörande ändamål. Det skapas en gynsam verklighetsförankring där annonserna av elevernas föremål blir ett visaliserade och värderande av eleverns förmågor. Kvaliteten i förmågorna relateras till värdeorden enkelt, utvecklat och välutvecklat. 

Målet är att synliggöra elevernas förmågor på ett mångfaciterat sätt och lyfta fram den många gånger tysta ämneskunskapen. Ämnets karraktär gör att elever på fler sätt än tal och skrift kan visa på ett reflekterande och utmanande arbetssätt. Strukturen på arbetet gör att eleven tränas på att relatera föremåls kvaliteter till de egna förmågorna och i år 6 till betygen E - A (summativ bedömning). Det skapas under året en offentlig dokumentation som tydligt visar elevens kunskapsutveckling. Målet är att synligöra så många tecken på lärande möjligt genom att värdera alla förmågor likvärdigt. Betoningen ligger på arbetsprocessen, vilket inte ska tolkas som att slutprodukten är oviktig. Ingen produkt utan process. Det inte dock inte produkten utan kvaliteten i arbetsprocessen som avgör vilka förmågor eleven utvecklat. Detta synsätt innebär att även "halvfärdiga" och "misslyckade" arbeten är värda att synliggöras och värderas. De innehåller värdefulla lärdommar av experiment när inte all blir som man tänkt sig. Vi vill utmana en allt för statisk bild av slöjdprocessen olika delar dvs planering, genomförande och utvärdering. Det pågår ett ständigt (ut)värderande som reviderar och skapar nya och utmanande riktningar i arbetet (formativ bedömning). Det lägger grunden för vilka förmågor som utvecklas och i ett slutskede blir till lärdommar och kan formuleras/visas av eleven (summativ bedömning). 

Här kan du läsa mer om ämnets centrala innehåll, förmågor och kunskapskrav:

http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundskoleutbildning/laroplaner/grundskolan/slojd

kunskapskrav-slojd-ak-6.pdf

 

En konkretisering av kvaliteten av elevernas förmågor (Lgr 11)

F !(risk att inte nå kunskapsmålen år 3-5/kraven år 6)

+ enkla (E), ++ utvecklade (C), +++ välutvecklade(A) förmågor

Förmågorna som gestaltas kan utryckas på många fler sätt. Här är är enbart exempel som ständigt avses bytas ut i samråd med eleverna. De är inte ensidiga förebilder utan ett stödmaterial att synliggöra och vidareutveckla (ämnet) elevernas slöjdkunskaper kvalitativt.

 

enkelt.jpg   utvecklat.jpg   valutvecklat.jpg

 

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
     
  • Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
     
  • Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
     
  • Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter.
     

Föräldrastöd

Genom att ställa frågor om pågående slöjdarbete (se arbetsplanering) skapar du ett (mer)värde av arbetet som stärker ditt barns självbild och förmåga att sätta ord på sitt lärande. Det ger fler handlingsmöjligheter att vidareutvecklas med terminens arbete. Ni stödjer verksamheten, elevernas lärande och ökar våra vinstmarignaler med visat intresse, återbruksmaterial och användandet av hemsidorna.

 

Betygsmatris (år 6)

 

Inför utvecklingsstamtal (år 3-5)

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.