SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

Arbetsform

Eleverna arbetar efter uppdragsbeskrivningar. Där står vad eleven förväntas lära sig genom uppgiften och vad som är en godtagbar nivå på arbetet. I detta arbetsdokument skriver eleven i slutet av varje lektion. Vad denna gjort under lektionen och vad de ska göra nästa vecka. Arbetsdokumenten samlas gruppvis in av gruppledaren i en tidskriftssamlare. Det gör att vi kan följa upp och stötta eleverna under pågående arbete. När eleven är klar utvärderas arbetet på sista bladet. Innan  dokumentet lämnas in till lärare för kommentar får bordskamraten bedömma om dokumentet är fullständigt och redo för inlämning. Visa på styrkor och ge råd om förbättringar. I lärarkommentaren lyfter vi två styrkor med slöjdarbetet och en önskning inför nästa. Därefter lägger eleven arbetsdokumentationen i sin mapp och får nästa uppgiftsuppdrag. Dessa finns uppkopierade i salen och utlagda i ordningsföljd under fliken "arbetet år 3-6". Denna dokumenten utgör underlag vid utvecklingssamtal.

Lektionsupplägg

Lektionen inleds med närvarokontroll. Frånvarande registreras direkt i systemet via Ipad eller antecknas i klasspärmen. Därefter följer en genomgång av mål, moment eller en runda där eleverna berättar om nuläget och eventuella arbetsdilemman. Under arbetet uppmanas eleverna att tänka själva, prova sig fram och hjälpa varandra och i sista hand sätta upp en flagga, för lärarstöd. Vi har Ipads (hemsidan www.slojda.n.nu) där eleverna via instruktionsfilmer och dokument har god tillgång till olika vägar till lärande. De sista 20 minuterna spelas harmonisk städmusik som visar att det är dags att städa. Grupperna hjälper sitt bord och har olika städområden. Eleverna skriver nu sin veckoplanering i uppdragsdokumentet. En eller flera elever får skriva sin arbetsgång/planering digitalt på hemsidan som blir ett skrivstöd för gruppen. När grupperna är klara avslutas lektionen med en sammanfattning av lärandet. Vad eleverna bär med sig från lektionen, riktade frågor rörande specifika moment eller samtal om kreativa lösningar eller svårigheter i arbetet. Det sker muntligt eller skriftligt i loggbok.

Pedagogiskt förhållningssätt

Det gemensamma läranderummet/verkstaden - Vikten att vi tar ansvar över verkstadens redskap, material och verktyg och håller ordning i salen. Elevernas tankar om förbättringar av lärmiljön ska tas tillvara och uppmuntras. Det är vår gemensamma lärmiljö som vi utformar tillsammans.

Elev och lärarrelation - Eleverna ska stöttas i att formulera frågor, välja och motivera och tillvägagångsätt. Träna på att driva sitt eget arbete. Vår roll blir att ständigt observera och lyfta fram tecken på förmågor som ämnet avser utveckla. ¨Målet är att skapa proximala utvecklingszoner - ett kreativt flöde av ideer, där vi lär av och med varandra. För att alla ska få ett likvärdigt lärande är det läraren som avgör (lottar) vem/vilken grupp som får tänka högt och sätta ord på sitt lärande.

Ett aktivt genusarbete - Ett ständigt ifrågasättande av begränsande normer som "tjej" och "killsaker", färger och invanda relationssmönster. Eleverna uppmanas att kliva ur begränsade föreställningar om kön, klass, eticitet och ålder. Hierarkiser inom gruppen där elever med status sätter dagordningen och tar plats på andras bekostnad ska aktivt hanteras genom normkritiska samtal och ett stärkande av dem med mindre inflytande. För att motverka härskartekniker används bekräftartekniker. I möjligaste mån används hen istället för hon och han.

harskar-och-bekraftar-tekniker.pdf

Rastvakter Gällande tider ht 2013

Kristina:

Malin: Fredag 11.20 - 11-50, stora skolgården och slöjdgården.

Luncher

Ramtider

Skolans gemensamma förhållningsätt

Mobiler används enbart i dokumenterande dvs lärande syfte. Eleverna ska vara ute på raster gå till matsalen utevägen runt skolbyggnaden från slöjden. Vi har nolltollerans för negativt språkbruk och stöttar elever som kränker eller utesluter andra och stärker elevernas förmåga att skapa egna gränser. Våld eller maktlekar är inte accepterade var de än äger rum på skolområdet. 

 

Vid frågor kontakta

Slöjdlärare Textil [email protected] Trä-Metall [email protected]

 

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.